Om meg

Bildet mitt
Bærum, Akershus/ Oslo, Norway
Jeg er audiopedagog og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Jeg kan gi råd og praktisk veiledning mot et bedre hørselsliv for deg og dine nærmeste. Fokusområder: Tinnitus, Hyperacusis, Lyttetrening for hørselshemmede, Hjelp og tips til pårørende, Støttesamtaler og psykososial rådgivning.

onsdag 25. september 2013

Tinnitus eller øresus

I mitt arbeid møter jeg mange mennesker med utfordringer. Denne gangen var utfordringen tinnitus.

Tinnitus, eller øresus, er en lidelse som i verste fall kan oppleves som invalidiserende dersom man ikke får hjelp. En kvinne henvendte seg nylig til meg som følge av en tiltagende susing i øret og hun opplevde dette som svært vanskelig. Hun kjente ikke til metoder som kunne avhjelpe plagene og var svært interessert i å høre om jeg kunne hjelpe henne. Jeg forklarte at symptomene er varierende og behandlingsresultatene likeså, ettersom behandlingen krever noe av pasienten, men det finnes teknikker som kan bidra til å redusere og fjerne øresus. Tinnitus genererer ofte angstfølelse og opplevelse av å miste kontrollen over seg selv og sine påvirkninger. Gjennom økt forståelse av hvordan fysiologi og psyke fungerer rundt disse plagene vil det bli enklere for pasienten å forstå hvilke mekanismer som kan bidra til å redusere tinnitusen helt eller delvis. Terapien består av samtaler og øvelser fra gang til gang.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å vite mer.